Upphovsland: Iran
4.2 av 5 Kritikers samlade betyg • 12 recensioner
I första hand är detta dock ett filmpussel där Jafar Panahi är den viktigaste pusselbiten.
Det är komedi på hög nivå men det är inte roligt längre. Det finns inga lyckliga slut när alla har förvandlats till varandras fångvaktare.
...en genreöverskridande metaövning där fiktionen hyser så väl dokumentärt som semidokumentärt berättande, men ännu mer en politisk skröna där byn blir ett slags Iran i miniatyr med medlöpare, maktmissbruk och rebeller.
Den inledande, lätt komiska tonen går efterhand över i en mer tragisk och hotfull, i en invecklad men potent och skicklig film om hyckleri, repressiva traditioner och rädsla och vidskepelse som vapen i förtryckares händer.
...är Panahis försök att visa oss vilka enorma konsekvenser fri konst kan få i Iran.
Hittade du något som inte stämmer?
Ge din feedback