vidare till tv.nu
ANNONS
Scrolla ner till tv.nu
TV.NU är en del av
Schibsted-familjen
Varför ser du denna annons?
Du ser denna annons eftersom sajten du besöker till stor del finansieras av annonsintäkter. Vissa annonser ser du för att vi tror att de kan intressera dig. Detta antagande baserar vi på din tidigare aktivitet på Schibsteds sajter och appar.
Hantera dina annonsinställningar
Om Schibsted och annonsering
Schibsted är en etablerad mediekoncern med huvudkontor i Oslo, som äger sajter som till exempel Blocket, Svenska Dagbladet, Omni, Aftonbladet och Prisjakt.
Läs mer om annonsering på Schibsted
logga in

Streamingbarometern: Reklam och prisökningar påverkar svenskarnas streamingvanor

Johannes Räihä
16 okt, 2024

Varje år gör vi på tv.nu en stor undersökning bland svenska tittare och sätter ihop till en rapport vi kallar Streaingbarometern från tv.nu. Vi frågar tusentals tv-tittare och streamare vilka tjänster de föredrar, vilka genrer som lockar just nu, hur mycket man är beredd att betala per månad för att streama och mycket annat. Nu har vi sammanställt era svar – ni hittar höjdpunkterna här nedanför.

Vill du läsa hela Streamingbarometern istället för vår sammanfattning kan du göra det här.

Sportintresset växer

2024 har varit ett riktigt sportår med OS och fotbolls-EM, vilket märks på streamingfronten. Allt fler svenskar betalar för att se sport, en ökning från 23% till 32%. Dessutom lägger vi mer tid på att se sport – de som tittar regelbundet tittar nu nästan tre timmar per vecka.

På tal om sport så hittar du vår sportguide här – där samlar vi allt från ligor, turneringar, dagens höjdpunkter och sporttablå på ett och samma ställe.

Reklamfrågan splittrar

Svenskarna är delade när det gäller reklam i streamingtjänster. 42% vill helst slippa reklam, men samtidigt kan 41% tänka sig det om det sänker priset tillräckligt. Bara 22% använder i dagsläget en tjänst med reklam, så här finns en stor möjlighet för streamingtjänster att hitta en balans som funkar för alla.

Mer letande, mindre tittande

Även om vi fortfarande streamar mycket har den dagliga tittartiden sjunkit från 90 till 80 minuter. Däremot lägger vi mer tid på att leta efter vad vi ska titta på – hela 27 timmar per år! Det tunnare utbudet under året kan vara en av anledningarna.

Sociala medier inspirerar

Sociala medier har blivit en allt viktigare källa för inspiration när vi letar efter nytt innehåll att streama. De kommer på tredje plats (26%) efter vänners tips (43%) och bra recensioner (30%).

Sömn får stå åt sidan för serier

Svenskar älskar sina serier så mycket att många till och med hoppar över sömn. En tredjedel av de under 45 år uppger att de stannar uppe för att titta på serier, och 22% gör det en eller flera gånger i veckan.

Streamingbarometern 2024 visar att streaming fortsätter vara en stor del av våra liv, men också att vi utmanas av högre priser, reklam och ett växande utbud av tjänster.

Är du sugen på att inspireras eller helt enkelt hitta något nytt att streama så delar vår redaktion med sig av tips och listor dagligen. Du hittar artiklarna här.

Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.tv.nu är en del av Schibsted Media. Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan.Läs mer