Upphovsland: Sverige
1. Att lära lågstadieelever att skriva
Avsnitt 1 - Att lära lågstadieelever att skriva, Säsong 7
Hur får lågstadieeleverna in ett skrivflyt och när ska man börja med regler och stavning?
2. Att skriva i SO
Avsnitt 2 - Att skriva i SO, Säsong 7
Att skriva i samhällsorienterande ämnen befäster ämneskunskaperna och man minns bättre. Men eleverna behöver tydliga exempel och struktur för texterna.
3. Att skriva i NO
Avsnitt 3 - Att skriva i NO, Säsong 7
Det finns många skäl att skriva i naturorienterande ämnen. Att använda svåra begrepp i texter kan lyfta elevernas kunskaper, säger NO-läraren Henrik Palmersjö. Christina Danielsson, professor i svenska, talar om in- och ut-texter.
4. Att skriva i matematik
Avsnitt 4 - Att skriva i matematik, Säsong 7
Att skriva i matten kan både förbättra det logiska tänkandet och mattekunskaperna. Skrivande i matte gör att eleverna förstår de matematiska orden bättre. Matematiskt skrivande är inte ett schema utan en berättelse. Det är så som matematiker kommunicerar med varandra.
5. Att skriva i estetiska ämnen
Avsnitt 5 - Att skriva i estetiska ämnen, Säsong 7
Att skriva i estetämnen kan utveckla elevernas skapande och ställningstaganden och kan även lära eleverna att argumentera för sin sak. Kreativitetsforskaren Anne Bamford menar att uttrycka sig skriftligt är centralt för alla estetiska ämnen.
6. Skrivundervisning för elever med dyslexi
Avsnitt 6 - Skrivundervisning för elever med dyslexi, Säsong 7
Hur stödjer man skrivutvecklingen hos elever med dyslexi? Tips och råd från lärare och forskare.
7. Vad är språkstörning?
Avsnitt 7 - Vad är språkstörning?, Säsong 7
Språkstörning är vanligare än adhd. I genomsnitt har två elever i varje klass en språkstörning. Men vad innebär det? Och hur kan man stötta eleverna?
8. Språkstörning hos elever i lågstadiet
Avsnitt 8 - Språkstörning hos elever i lågstadiet, Säsong 7
Hur vet man att en elev har en språkstörning och inte bara är lite sen med språket? Ett tecken är om eleven har uttalssvårigheter, att eleven tappar ljud eller har svårt att hålla en röd tråd i en berättelse, säger skollogopeden Julia Andersson.
9. Språkstörning hos elever i mellanstadiet
Avsnitt 9 - Språkstörning hos elever i mellanstadiet, Säsong 7
Steget mellan lågstadiet och mellanstadiet är särskilt stort för elever med språkstörning, säger Annelie Westlund, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Använd bildstöd och presentera inte för mycket text på en gång, säger läraren Emelie Rautio.
10. Språkstörning hos elever i högstadiet
Avsnitt 10 - Språkstörning hos elever i högstadiet, Säsong 7
Hur ska eleverna på högstadiet få det stöd de behöver? Och hur ska man sätta betyg? Läraren Veronica Rogsberg har delmål för varje lektion och bryter ner stora uppgifter i flera mindre.
Hittade du något som inte stämmer?
Ge din feedback